Livestreaming av evenemang

Tack vare livestreaming kan du nå ut med ditt innehåll under alla förhållanden.

Med Kulturmolnets livestreamingpaket når du en stor publik med ditt event, seminarium, webbianrium, presskonferens, konferens eller föreställning genom livesänd video på en etablerad plattform, egen hemsida, sociala medier eller nyhetssajter. Vi jobbar även med hybridlösningar.

– Videoupptagning med tre livemixade HD-kameror
– Högkvalitativ ljudupptagning
– Livestreaming på valfria plattformar (YouTube, Facebook, Kulturmolnet, m. fl.)
– Kopia av sändningen i behändigt mp4-format
– Kopia av ljudupptagningen i mp3-format
Pris idé från 12 000 kr (+moms)

För mer information och bokning, vänligen kontakta:
admin@artofsound.se eller 0739-70 39 93


Varför skall du sända live?

2016 var året då livestreaming på sociala medier började växa, och har sedan dess bara ökat i populäritet. Under pandemiåren var streaming en förutsättning för att alls nå ut och genomföra event. Att sända live på sociala plattformar är ett av de värdefullaste verktygen för den digitala marknadsföraren. En undersökning från Facebook visade att folk tittar 3 gånger längre på en livesändning än en film som inte är live. Dessutom kommenterades det 10 gånger mer under livesändningar.

Högt engagemang från följare och kunder är av stort värde.

Ett av problemen på sociala plattformar är att det bara är en bråkdel av de som följer er som ser varje inlägg. Plattformens algoritmer försöker klura ut vad varje användare gillar mest, och det är inte alltid det som kommer från er. Däremot visas livesändningar i fler personers flöden jämfört med andra sorters inlägg. Eftersom det har visat sig att många gillar liveformatet, är det också flera som får se det.
En livesändning på tex. Facebook ger hög räckvidd och engagemang. Siffrorna för interaktion under och efter sändning visar att det är bättre än något annat format på sociala medier just nu.

Vad kan en livesändning innehålla?

Möjligheterna är stora, här är några tips på vad er livestream kan innehålla – för att kicka igång fantasin!

− Livesänd en föreläsning, event eller föreställning
− Intervju med en intressant person inom er bransch
− En live frågestund om ett visst ämne eller produkt
− Produkttest eller jämförelse
− Bakom kulisserna
− Presentation av er nya produkt
− Lös ett problem som många av era kunder har

Förutsättningar för en professionell livestreaming‐upplevelse

Ljudets betydelse är åttio procent av upplevelsen när vi tittar på tv eller film. Med tanke på att sändning med live‐streaming idag ses på mindre skärmar, så som smartphones och surfplattor, är kvalitéten på ljudet ännu viktigare. Videoströmmen kanske ofta ligger i bakgrunden medan du gör något annat. Därför är det viktigt att ljudinspelningen blir så bra som möjligt. Vi har lång erfarenhet av professionell ljudproduktion inom den kräsna musikbranschen.
Vill du producera sändningar med bättre ljud där fler personer ska tala samtidigt, eller där du eftersträvar en professionell TV‐utsändning så är fler än en videokamera ett måste. Detta kräver mer av personen som är ansvarig för sändningstekniken. Vi på Kulturmolnet har både utrustningen och kompetensen så att ni lugnt kan fokusera på innehållet i produktionen/livestreamingen.

Livesändning på flera plattformar

Livesändningar görs på de flesta plattformar som tex; Facebook, YouTube, Twitter, LinkedIn, Instagram och Vimeo mfl. Fråga oss om det är någon specifik plattform ni vill sända på så löser vi det. Alla plattformar har sina fördelar och brister. Vi hjälper dig att välja rätt utifrån era behov.

Kulturmolnet har arbetat med webbsändningar sedan 2014 och har utvecklat en kostnadseffektiv lösning anpassad för liveevenemangets krav på flexibilitet och tillförlitlighet.

Läs mer på sidan Om Kulturmolnet.